Min första MC, har jag ingen bild på. Husqvarna 120 cc
Husqvarnas svenska motorcykelepok, som ägde rum åren 1903-1986, (den allra sista svenskbyggda motorcykeln lämnade dock fabriken 1988), och som på tävlingsbanorna inleddes redan 1922, är värd ett eget kapitel, här ska bara erinras om tävlingarna i Strutsabacken vid pingst varje år och det härliga ljud som HVA-maskinerna åstadkom i händerna på förare som Ragge Sunnqvist, Ivar Skeppstedt, Gunnar Kalén, Rolf Gülich och stadens egen Bengt Håkansson. Bland annat tillverkades automatväxlade motorcyklar till svenska försvaret som var lättkörda och väl anpassade för vinterkörning med stödskidor. Silverpilen är en välkänd modell. Sedan Triumph likviderats 1976 kan Husqvarna sägas vara världens äldsta motorcykelmärke, MC-divisionen såldes till den italienska Cagiva-koncernen 1986. I Varese i Italien tillverkades senare motorcyklar av märket Husqvarna, numera under märket CH Racing. Husqvarnas arv som svensk motorcykeltillverkare fördes vidare av Husaberg genom att flera av konstruktörerna från Husqvarna gick över till Husaberg. I juni 2007 köpte BMW Motorrad motorcykelmärket Husqvarna. Kvarvarande motorcykel verksamhet torde enbart vara CH Racing.
Min andra MC, Monark Blue Fighter 150 cc
Monark gav under 50-talet ut en hel serie med förnamnet Blue- Stinget, Arrow, Master, Fighter och Spirit. Men Monarks historia började långt tidigare med bondsonen och affärssnillet Birger Svensson, som började med att köpa, montera och sälja cyklar. 1944 var antalet anställda vid Birgers fabriker över 2.000. Han avled dock samma år. En av hans viktigaste krav var att all vinst skulle återinvesteras i företaget och att all försäljning skedde med ömsesidigt förtroende mellan köpare och säljare. Han ville inte bli beroende av banker. IKEA! Köparen hade alltid rätt att lämna tillbaks varan. Den första motorcykeln kom redan 1913 med namnet Sleipner. Cykelfabriken tog aldrig fram någon egen motor på det sättet var man oberoende av svängningar i marknaden. Man gjorde också så, i början av 50-talet, att varje handlare som sålde Monark kunde ge dem ett eget namn. T. ex. Maraton, Vimpeln, Centrum eller Erlan. Detta var naturligtvis namnet på den lokala affären. Under 50-talet blev Monarks mc försäljning störst i Sverige med 30.000 sålda ex. MCB koncernen bildades 1960 då man köpte Nymanbolagen i Uppsala och övertog Huskvarnas cykeltillverkning. I mitten av 70-talet slutade man helt med MC tillverkning.
Min tredje MC, Jawa 250 cc
Jawa är en tjeckisk motorcykeltillverkare. Namnet är bildat av Janecek och Wanderer. Företaget bildades när František Janeček, som var ägare till en ammunitionsfabrik, började tillverka den tyska motorcykeln Wanderer på licens 1927. Den första modellen hade en fyrtaktsmotor på 500 cm². Snart började man även tillverka en mindre och billigare modell med en 175 cm² tvåtaktsmotor från Villiers i England. Den mindre modellen blev en omedelbar framgång och såldes i stort antal. Den ursprungliga modellen lades ned redan 1933. Under de följande åren utvecklade man motorcyklar med 350 cm² fyrtaktsmotorer och 98 cm² tvåtaktsmotorer. Under andra världskriget låg motorcykeltillverkningen i stort nere, men i slutet av 1940-talet kunde man lansera en serie nya tvåtaktsmotorer av egen konstruktion. Med dessa hade man under 1950-talet stora framgångar inom den motorcykelsport som idag går under namnet enduro. Dessutom har Jawa under hela efterkrigstiden varit tämligen framgångsrika inom speedway och isracing. I början av 1950-talet slogs Jawa samman med en annan tjeckisk motorcykeltillverkare, CZ. Idag har Jawa en mindre tillverkning av motorcyklar för den inhemska marknaden. Den svenska krigsmakten valde Jawa när man skulle köpa nya motorcyklar 1960. Två modeller anskaffades: Motorcykel 255, med en encylindrig tvåtaktsmotor på 250 cm². Motorcykel 355, med en tvåcylindrig tvåtaktsmotor på 350 cm². Båda körde jag i "lumpen", mest med den senare.
Min fjärde MC, har jag ingen bild på. Vespa 150 cc
Vespa är en skoter tillverkad av det italienska företaget Piaggio. Vespor tillverkas sedan 1946 och var som populärast på 1950-talet och 1960-talet. Vespan var den första globalt framgångsrika skotern. Ordet vespa används ofta felaktigt som allmän benämning på motorfordon av samma typ som den ursprungliga Vespan. Namnet kommer av det italienska (och latinska) ordet för geting.
Min femte MC, Honda CB 350 Four
Soichiro Honda, 1906-1991. Hemma arbetade han i sin fars verkstad för cyklar och MC:s. Han insåg efter WWII att det behövdes transportmedel och köpte ett upplag av mc-motorer. Till dessa byggde han sin första MC 1947 som kallades för Typ A. 1948 bildade han Honda Motor Company. När han slog sig ihop med sin partner Fujisawa som även kunde styra finanserna lyckades man att komma igenom de svåra åren efter kriget. Mitten på 1950-talet kom man igång ordentligt och 1959 hade man ett ordentligt grepp om marknaden. Han insåg att stor försäljning var kopplat till framgångar på tävlingsbanan och det såg han till att han fick. 1958 kom den riktigt stora supersäljaren. En moped med 50 cc motor. Just det som Asien behövde. 100.000 st per månad tillverkades!! 1968 kom CB750 Four. En MC med många moderniteter som elstart och skivbroms och 1973 CB350 Four. Honda hade nu marknaden i sin hand och producerade den ena utvecklingen efter den andra. Mycket beroende av att han aldrig gav ut en MC som gav honom dåligt ryckte.
Min sjätte MC, Honda VF750S
Min nuvarande MC, Suzuki VS 1400 Intruder
Suzuki var ett textil företag, 1909, som startade med motorcyklar 1952. Som alla de mc-tillverkare som överlevde hade man en solid ekonomisk grund bakom sig. I detta fall textilföretaget. Grundare var Michio Suzuki. Den första MC:n som kom var en 36 cc 2-taktare. 1954 producerade man 6000 mc per månad. Denna produktionstakt tillsamman med vad Honda och Yamaha tillverkade visade vilken konstruktionsstyrka de japanska företagen hade. Marknadens behov var omättligt. Suzuki följde samma recept som de andra och framhävde sitt namn genom lyckade tävlingsresultat. Mest kända namn är GS och GSX modellerna. Suzuki och de andra japanska MC-tillverkare har ej någon intressant uppbyggnadshistoria att berätta om. Möjligen har Honda det, då man ej startade med ett